Tips til den digitale ”købmand”

Der er meget at tage fat på, når man gerne vil sælge over internettet. Alle og enhver kan finde ud af at starte webshoppen, det kræver bare lidt tid og at læse nogle manualer på nettet. Selvfølgelig er det vigtigt at tænke over sine produkter, sin hjemmeside og så videre. Men dette er kun første skridt på vejen. Herefter gælder det om at lokke kunderne til.

Den digitale købmands verden

På mange måder er det at have en digital forretning ligesom det at have en normal. Du sælger varer til kunder, du leverer god service og du laver tilbud og reklamer for at lokke kunder til. Der stopper lighederne så også.

Det er først og fremmest en god idé at læse en masse tekst og rådgivning i forhold til, hvordan man markedsfører sine produkter og sin forretning på nettet. Der kan man for eksempel gå til en person som Michael Ginnerskov Jensen, der har god ekspertise at trække på, og som giver vigtig indsigt. Det er nødvendigt at være forberedt til den digitale købmands verden.

Du kan ikke regne med, at alle dine kunder helt tilfældigt falder over netop din webshop. For det første er der sikkert mange andre webshops, som sælger stort set nøjagtigt det samme. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at din skiller sig ud fra mængden. Giv den et iøjnefaldende grafisk design og et fængende navn.

Hvordan man finder din webshop

Gennemgå hvordan du vil have dine kunder til at finde din webshop. Måske regner du med, at de leder efter nogle bestemte produkter, som du har. Så er det måske en Googlesøgning, der leder dem til dig. Her er det vigtigt at undersøge, hvordan du sørger for, at netop din webshop kommer højere op i søgeresultaterne, når folk søger på de relevante keywords. Det kan være en god idé at få skrevet SEO-tekster, der indeholder visse søgeord, sådan at din side kommer højere op i resultaterne.

Derudover er det også en god idé at sørge for, at din side bliver linket til af andre relevante sider. Sælger du motionsudstyr, kan du måske indgå en aftale med et fitnesscenter, om at de linker til dig, hvis du linker til dem. Der er mange af sådan nogle tricks, som hjælper med at lede kunderne direkte i favnen på dig.

Når først kunderne er havnet på din side, er det vigtigste dog også, at du har en god webshop med gode produkter til billige priser og med god service.